De 47e editie van de Elster Gezinsavondvierdaagse zit er op!

Het zit er weer op: de 47e editie van de Elster Gezinsavondvierdaagse.
Wat was het warm deze week! Des te groter is de prestatie van alle deelnemers die vier dagen lang hebben gewandeld onder deze zomerse omstandigheden. Iedereen mag ontzettend trots zijn op zijn of haar welverdiende medaille of cijfertje voor op de medaille.

Dank jullie wel!
Tijdens deze editie zijn we overgestapt op het in- en uitscannen met behulp van QR-codes. Op de eerste dag was dit voor iedereen nog even wennen, maar daarna zagen we dat deelnemers al klaarstonden met hun QR-code. Hierdoor konden we bij het startbureau snel en efficiënt werken. Dat was ontzettend fijn om te zien!
Ook vroegen de laatste dagen wat flexibiliteit van iedereen doordat we door de warmte aanvullende maatregelen hebben genomen.
Fijn dat ook dit zo soepel is verlopen.

Wij willen iedereen bedanken voor de gezelligheid, het enthousiasme en de energie die jullie hebben meegebracht. We hopen jullie volgend jaar weer te mogen verwelkomen bij de 48e editie van de Elster Gezinsavondvierdaagse!

Vrijwilligers
Een speciaal woord van dank gaat uit naar alle vrijwilligers die zich ieder jaar weer met veel enthousiasme inzetten voor dit mooie evenement. Achter een evenement met ruim 2.000 deelnemers schuilt een hele organisatie. Van de voorbereidingen maanden van tevoren tot de laatste hekken die weer worden opgeruimd: op allerlei manieren helpen vrijwilligers mee om de Elster Gezinsavondvierdaagse mogelijk te maken. Zonder hen zouden we dit evenement niet kunnen organiseren. Aan iedereen die heeft geholpen: ontzettend bedankt!

Lijkt het jou leuk om volgend jaar één of meerdere dagen als vrijwilliger mee te helpen? Laat het ons weten via info@elstergezinsavondvierdaagse.nl. Extra hulp is altijd welkom!

Gevonden voorwerpen
Er zijn tijdens de avondvierdaagse verschillende voorwerpen gevonden. Foto’s hiervan worden gedeeld op onze Facebookpagina. Herken je iets dat van jou is? Dan kun je het tijdens de schoolopening ophalen op de Sunte Werfert.

Tot volgend jaar!

 

 

Aanvullende maatregelen vrijdag 19 juni 2026

Door de warmte gelden er voor vrijdag 19 juni de volgende aanvullende maatregelen.

De 10 kilometer vervalt
We hebben besloten de route van 10 kilometer te laten vervallen. Als organisatie vinden wij het niet verantwoord om in deze warme en benauwde omstandigheden twee uur te wandelen. Deelnemers die zich hebben ingeschreven voor de 10 kilometer lopen daarom de route van 5 kilometer.

Voor de overige afstanden vragen we iedereen om, waar mogelijk, vast te houden aan de afstand die op de startkaart staat vermeld. Voel echter ook de ruimte om hiervan af te wijken als dat prettiger of verstandiger voelt vanwege de warmte.
Wij zorgen ervoor dat beide drankposten voldoende drinken beschikbaar hebben.

Starttijd en -locatie
We starten gezamenlijk om 18.45 uur. Op deze manier kan iedereen tegelijk vertrekken en zorgen we voor een gezellige en feestelijke afsluiting van deze editie van de Elster Gezinsavondvierdaagse, met een warm onthaal met muziek in het dorp.
We gaan ook niet eerder starten dan 18.45 uur dus kom niet te vroeg.

We vragen iedereen te starten op de locatie die hoort bij de oorspronkelijke afstand op het startbewijs.
Dat betekent dat deelnemers met een startbewijs voor de 10 kilometer, die de 5 kilometer lopen, nog steeds starten bij de ingang aan de zijkant van de school, samen met de deelnemers van de 2,5 kilometer.

Aanvullende adviezen

  • Drink voldoende, ook als je geen dorst hebt;
  • Smeer je goed in met zonnebrand;
  • Draag een pet, hoed of andere bescherming tegen de zon;
  • Pas je wandeltempo aan de omstandigheden aan.

Op naar een mooie laatste wandeldag!

 

 

Informatie voor deelnemers 2026

Dinsdag 16 juni 2026 gaan we weer van start met het leukste wandelevenement van het jaar, de Elster Gezinsavondvierdaagse! Loop je (weer) gezellig mee?

Starttijden
Afstanden waar je aan deel kan nemen zijn de 2,5 km, 5 km en natuurlijk de 10 km.
Starttijd: 10 km: tussen 18.00 - 18.30 uur;
2,5 km en 5 km: vanaf 18.30 uur

Voor de laatste wandelavond zijn er geen verplichte starttijden, maar als je de gezelligheid van de intocht in de Dorpsstraat en het feestje op het schoolplein gezamenlijk wilt beleven, dan zijn dit de adviestijden:
10 km tussen 18.00 en 18.30 uur
5 km tussen 18.30 en 19.00 uur
2,5 km vanaf 19.00 uur

Digitale verkoop van Startbewijzen
Startbewijzen zullen ook dit jaar uitsluitend digitaal te koop zijn via deze website. Na het invullen van het online registratieformulier en betaling ontvangt men een digitaal startbewijs. Een startkaart kost € 4,00 p.st. en de zogeheten meeloopkaart kost € 2,50 p.st. en is bestemd voor de meelopende ouder/ begeleider (geen medaille).

Belangrijke verandering: Digitaal in- en uitscannen
Dit jaar wordt de QR-code welke je ontvangt in de mail gebruikt om elke dag bij start en binnenkomst te scannen. Dus bij vertrek laat je de QR-code scannen en bij binnenkomst ook weer. Kinderen ontvangen daarnaast ook nog een controlekaart om te laten knippen onderweg.
Belangrijk voor een goede doorloopsnelheid is dat je de QR code paraat hebt bij de start en finish en de schermhelderheid van je telefoon zo hoog mogelijk staat.  Uiteraard kun je er ook voor kiezen een geprinte versie mee te nemen. Zorg er dan voor dat de QR-code goed leesbaar is.

Andere ingang voor de 2,5 en 10 kilometer lopers
Net als vorig jaar zijn er dit jaar twee ingangen voor de start. De 5 kilometer lopers starten via de gebruikelijke ingang aan de achterkant van het schoolplein. De 2,5 en 10 kilometer lopers starten via de zij-ingang van het schoolplein. Zij stellen zich op via de Oranje Nassaustraat – Prinses Irenestraat (langs de Wieken) en slaan op de Prinses Irenestraat links af het pad in naar de zij ingang van het schoolplein 1.
Zie plattegrond:

Het weer
Volgens de huidige weersverwachtingen wordt het volgende week zonnig weer.  Zorg ervoor dat je een extra flesje drinken meeneemt vanuit huis, zodat er onderweg voldoende gedronken kan worden. Het weer blijft altijd onvoorspelbaar. Houd daarom onze website in de gaten, voor eventuele aanvullende adviezen voor de wandelavonden.

Wij wensen je veel wandelplezier en zien jullie graag vanaf 16 juni!

 

 

 

Wat te doen bij onweer?

Uiteraard hopen wij op mooi weer tijdens de avondvierdaagse. Helaas kunnen we dat niet garanderen. Het kan voorkomen dat er op de dag dat er gewandeld wordt onweer voorspelt wordt. De organisatie zal dan in overleg met diverse instanties zoals de gemeente, de veiligheidsregio en het KNMI bepalen of de wandeltocht die dag afgelast wordt. In dat geval zullen we dat kenbaar maken via onze website en onze social media kanalen.

Ook kan het gebeuren dat tijdens het wandelen het plotseling gaat onweren. In dat geval zijn er een aantal zaken die u wel en niet moet doen. Onderstaande informatie is afkomstig van de ANWB en zetten we voor u op een rij:

Buiten met onweer

Vrijwel alles geleidt stroom beter dan lucht. Daarom wordt bliksem aangetrokken door hoge punten. Verder wordt bliksem aangetrokken door potentiaalverschil (verschil in potentiële energie tussen twee punten). In de zogenoemde 'kooi van Faraday', een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal (zoals metaal), ben je veilig. De stroom wordt dan namelijk direct naar de grond geleid en komt niet in de kern. Dit geldt voor een auto.

Als je buiten wordt overvallen door onweer, let dan hier op:

· Blijf uit de buurt van hoge punten.
· Zorg dat je zelf niet het hoogste punt wordt.
· In een open veld: ga gehurkt en ineengedoken zitten met je handen over je oren, ga niet liggen.
· Houd je voeten tegen elkaar aan.
· Blijf weg bij bomen.
· Ga niet in de buurt van metalen voorwerpen staan zoals lantaarnpalen, fietsen, auto’s (in de auto is veilig, niet er naast).
· Doe metalen sieraden, riemen etc. af en leg je telefoon en paraplu weg.
· Gebruik geen paraplu.
· Ben je in een groep? Ga dan niet bij elkaar zitten.

Tijdens het wandelen

Probeer te schuilen door bijvoorbeeld beschutting te zoeken in een huis, schuur, bus, auto of iets dergelijks.

Als je tijdens het wandelen wordt overvallen door het onweer en je kunt niet schuilen, neem sowieso bovenstaande maatregelen voor als je buiten bent. Kijk nog even goed naar je wandeluitrusting, zitten daar metalen voorwerpen bij? Leg ze dan neer. Je kunt op je rugzak gaan zitten.

Ben je in het bos? Neem dezelfde gehurkte houding aan als hierboven beschreven, maar kies een plek waar veel kleine bomen bij elkaar staan.

Op de fiets of motor

Als je onderweg bent op de fiets/scooter naar de Avondvierdaagse of weer naar huis en het gaat onweren:

· Stap direct van de fiets/scooter af, ook met rubberen banden en handvatten is deze niet veilig bij onweer.
· Zet de fiets of scooter een stuk verderop neer, bij voorkeur op zijn standaard.
· Heb je een e-bike? Vergeet deze dan niet uit te schakelen.

Share and Enjoy !

Shares